Od kilku lat obserwowana jest znacznie większa dbałość o środowisko naturalne, również wśród przedstawicieli branży motoryzacyjnej. Pod enigmatyczną nazwą AdBlue kryje się nietoksyczny roztwór mocznika o wysokiej czystości 32,5%. Rygorystyczna norma Euro 6 zobowiązuje sporą część modeli napędzanych systemem Diesla do używania wspomnianego płynu. Celem tych działań jest ograniczenie zanieczyszczeń przedostających się do atmosfery. Poznaj najważniejsze cechy zbiorników do AdBlue!

- Czym jest AdBlue i do czego jest wykorzystywany?
- Zbiornik AdBlue – czym powinien się cechować?
- Zbiorniki na AdBlue – warianty dostępne na rynku
- Przechowywanie AdBlue a przepisy prawne
Czym jest AdBlue i do czego jest wykorzystywany?
Płyn AdBlue pozwala na skuteczny rozkład szkodliwych tlenków azotu bezpośrednio w katalizatorach SCR (selektywnej redukcji katalitycznej), umiejscowionych w układzie wydechowym. Wysoka temperatura uwalnia z płynu amoniak, wchodzący w reakcję z zagrażającymi związkami. Końcowym efektem reakcji jest przekształcenie tlenków w bezpieczny azot lotny i parę wodną. We współpracy z optymalnym ustawieniem silnika AdBlue pozwala również na obniżenie zużycia paliwa o 5%.
Warto wspomnieć o tym, iż AdBlue stanowi znak towarowy, należący do niemieckiego stowarzyszenia Verband der Automobilindustrie. Omawiany roztwór mocznika wykorzystywany jest zarówno w samochodach osobowych, jak i wszelkiego rodzaju maszynach przemysłowych.
32,5% roztwór mocznika gromadzony jest w osobnym pojemniku, którego wlew zlokalizowany jest w bagażniku, pod maską bądź obok wlewu paliwa. Płyn pozostaje dostępny pod różnymi markami, co nie ma większego znacznie podczas zakupu. Najistotniejszą kwestią jest zgodność z normą ISO 22241-1. Czym odznaczają się zbiorniki na AdBlue?
Zbiornik AdBlue – czym powinien się cechować?
Każdy zbiornik AdBlue dostępny w naszej ofercie produkowany jest w oparciu o tzw. metodę formowania rotacyjnego. Wspomniana technika zaliczana jest do najlepszych sposobów produkcji tego rodzaju pojemników.
Zbiornik na AdBlue powinien być wykonywane z materiałów normatywnie oznakowanych, odpornych na działanie substancji. Jednym z nich jest polietylen, wysoce odporny na:
• chemikalia
• promieniowanie ultrafioletowe
• niekorzystne warunki pogodowe
• uszkodzenia mechaniczne
W naszym asortymencie dostępnych jest kilka modeli zbiorników na AdBlue. Dzięki temu możesz z powodzeniem dopasować rodzaj pojemnika do indywidualnych preferencji. Wysoka pojemność oferowanych zbiorników pozwala na przejechanie nawet 10 tysięcy kilometrów.
Zbiornik do AdBlue powinien być również wyposażony w system monitorowania zużycia. Pojemniki na roztwór mocznika mogą być z powodzeniem traktowane jako dystrybutory na stacji paliw.
Zbiorniki na AdBlue – warianty dostępne na rynku
Zbiornik AdBlue 2500l JFC wyposażony jest w dużą skrzynię dystrybucyjną, taką jak zbiornik na olej napędowy. Wspomniany pojemnik został dodatkowo wyposażony we wlew oraz wąż ssący z zaworem zwrotnym i filtrem siatkowym. Zbiornik na AdBlue 5000 l bądź 2500 l JFC to również odpowietrznik, układ dystrybucyjny i licznik cyfrowy Modi AdB. Pomimo stosunkowo niewielkich możliwości personalizacji, korzystanie z tego rodzaju zbiornika jest przystępne i nie stwarza żadnych problemów.
Zbiornik na AdBlue 1500l Metria przypadnie do gustu wszystkim miłośnikom personalizacji pojemnika. W tym przypadku możesz dostosować długość węża, a także zdecydować o obecność cyfrowego licznika K24. Do wspomnianego zbiornika możesz również dodać izolację ogrzewania.
-
ZBIORNIK AD-BLUE 5000L JFC12 600,00 zł (netto)
15 498,00 zł (brutto) -
Zbiornik Adblue 2500L Jfc9 250,00 zł (netto)
11 377,50 zł (brutto) -
Zbiornik na AD-BLUE Metria 1500L7 137,00 zł (netto)
8 778,51 zł (brutto)
Przechowywanie AdBlue a przepisy prawne
Karta charakterystyki sporządzona zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/830 potwierdza, że AdBlue nie jest płynem stwarzającym zagrożenie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, roztwór mocznika powinien być trzymany zamknięty w temperaturze od 0 do 30 °C. Szczególnie istotna jest ochrona płynu przed kurzem, aby nie doszło do zanieczyszczenia.
Zgodnie z poruszoną wyżej kartą charakterystyki, AdBlue powinien być przechowywany wyłącznie w oryginalnych, właściwie oznakowanych opakowaniach. Zbiorniki należy trzymać w wentylowanym miejscu, nienarażonym na działanie ciepła i bezpośrednie oddziaływanie promieni słonecznych.

AdBlue to nietoksyczny roztwór mocznika o stężeniu 32,5%, wykorzystywany w układach SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) w celu redukcji emisji szkodliwych tlenków azotu w pojazdach z silnikami Diesla. Płyn ten reaguje w wysokiej temperaturze, uwalniając amoniak, który przekształca toksyczne związki w azot i parę wodną – substancje nieszkodliwe dla środowiska. AdBlue jest wymagane przez normę Euro 6, która reguluje poziom emisji spalin w celu ochrony środowiska.
Wybierając zbiornik na AdBlue, należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Po pierwsze, powinien być wykonany z wytrzymałego polietylenu odpornego na chemikalia, promieniowanie UV oraz niekorzystne warunki pogodowe. Pojemność zbiornika należy dopasować do indywidualnych potrzeb – dostępne są modele mieszczące od kilkuset do kilku tysięcy litrów. Przydatne wyposażenie, takie jak licznik cyfrowy, system monitorowania zużycia czy izolacja termiczna, zwiększa funkcjonalność zbiornika. Ważne jest także, aby pojemnik spełniał normy ISO 22241-1, gwarantujące jego zgodność z wymaganiami dla przechowywania AdBlue.
AdBlue powinno być przechowywane w temperaturze od 0 do 30°C, w miejscu suchym i wentylowanym, z dala od bezpośredniego światła słonecznego oraz źródeł ciepła. Płyn należy trzymać w oryginalnych, odpowiednio oznakowanych opakowaniach, co zapobiega jego zanieczyszczeniu. Narażenie AdBlue na niskie temperatury może prowadzić do krystalizacji, która negatywnie wpłynie na jego właściwości i skuteczność działania. Ważne jest także, aby unikać kontaktu płynu z kurzem i innymi zanieczyszczeniami.
Korzystanie z AdBlue w pojazdach z silnikami Diesla oferuje wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala na skuteczne ograniczenie emisji szkodliwych tlenków azotu, co przyczynia się do ochrony środowiska. Dzięki płynowi można spełnić wymagania normy Euro 6, co jest obowiązkowe dla wielu współczesnych pojazdów. Dodatkowo stosowanie AdBlue we współpracy z układem SCR może obniżyć zużycie paliwa nawet o 5%, co jest korzystne ekonomicznie. Płyn jest uniwersalny i można go stosować w różnych typach pojazdów i maszyn, pod warunkiem zachowania zgodności z normą ISO 22241-1.