Konsultacja z doradcą:

Zbiorniki do AdBlue. Jakie są wymagania techniczne i eksploatacyjne?

Przechowywanie AdBlue nie jest tak problematyczne, jak w przypadku paliw, ale przeznaczony do tego celu zbiornik powinien spełniać określone wymagania. Jakie?

Katalizatory SCR pełnią ważną funkcję w redukcji negatywnego wpływu wywieranego przez branżę transportową na środowisko naturalne. Dzięki nim możliwe zmniejszenie zawartości tlenków azotu (NOx) w spalinach samochodowych i tym samym spełnienie wymagań zawartych w aktualnie obowiązującej normie EURO 6. Jeszcze ważniejsza okazuje się jednak minimalizacja oddziaływania tych związków na rośliny (w tym te uprawne) oraz zdrowie ludzi, u których NOx mogą prowadzić do poważnych schorzeń układu oddechowego i krwionośnego.

Do działania katalizatorów SCR niezbędny jest AdBlue, czyli roztwór mocznika o wysokiej czystości i stężeniu 32,5 proc. To właśnie dzięki niemu możliwa jest redukcja tlenków azotu do nieszkodliwego, czystego azotu oraz pary wodnej. Chociaż AdBlue jest niepalny i nietoksyczny, to może powodować korozję mających z nim styczność elementów. Z tego względu przechowywanie tej substancji musi odbywać w odpowiednich warunkach. Jakie jednak są wymagania techniczne zbiorników AdBlue? Na ten temat więcej piszemy w nowym artykule.

Normy dla zbiorników AdBlue

By zapobiec wprowadzaniu na rynek niskiej jakości AdBlue, opracowano normę ISO 22241. Określa ona nie tylko dokładny skład tej substancji, ale też sposób jej produkcji oraz warunki przechowania. Temu ostatniemu zagadnieniu poświęcono podnormę składową ISO 22241-1. Jest ona źródłem informacji na temat wymagań dotyczących materiałów, z których wykonane są zbiorniki, a także wyposażenia niezbędnego do zapewnienia właściwych warunków. Wybierając konkretny model, należy więc koniecznie zwrócić uwagę na to, czy jest wyprodukowany zgodnie z normą.

Dla bezpieczeństwa zbiorników AdBlue, przedłużenia ich żywotności oraz zachowania właściwości substancji największe znaczenie mają następujące aspekty:

  • ochrona przed niskimi temperaturami: AdBlue ulega krystalizacji w temperaturze poniżej -11°C, co nie tylko niekorzystnie wpływa na jego efektywność, ale też może prowadzić do usterek układu wydechowego oraz samego zbiornika. Jeśli ten znajduje się na zewnątrz, należy więc zadbać o odpowiednią izolację, a w razie potrzeby – również ogrzewanie (koniecznie z termostatem, który wyłączy system po osiągnięciu odpowiedniej temperatury);
  • ochrona przed wysokimi temperaturami: w temperaturach powyżej 30°C dochodzi do rozkładu mocznika, przez co AdBlue traci swoje właściwości. Zbiornik powinien więc chronić zawartość przed wysokimi temperaturami (dzięki konstrukcji dwupłaszczowej) oraz promieniowaniem UV;
  • ochrona przed korozją: mocznik przyspiesza korozję metalowych elementów. Dlatego ważne jest zastosowanie materiałów odpornych na korodowanie.

Materiały zbiorników na AdBlue

By spełnić powyższe wymagania i zapewnić bezproblemową eksploatację zbiorników do AdBlue, powinny one być wykonywane ze starannie wyselekcjonowanych materiałów. W tej roli najlepiej sprawdza się wysokiej jakości polietylen. Tworzywo to jest obojętne chemicznie, dzięki czemu nie reaguje z mocznikiem i nie zanieczyszcza AdBlue. Duże znaczenie ma także jego odporność na korozję, promienie słoneczne oraz skrajne temperatury. W połączeniu z właściwą instalacją zbiorników AdBlue, te cechy gwarantują długą żywotność urządzenia.

Pojemność zbiorników na AdBlue

Poza konstrukcją i materiałami, przy doborze zbiornika na AdBlue uwagę należy zwrócić także na jego pojemność. Ta powinna być dostosowana do potrzeb danej floty, a jednocześnie nie może być zbyt duża – w przeciwnym razie zbiornik zajmie zbyt wiele miejsca, a ewentualne zastosowanie ogrzewania wygeneruje niepotrzebne koszty. Na szczęście znalezienie zbiornika o idealnie dopasowanej pojemności nie powinno być trudne. W xymen.pl możecie Państwo kupić modele o pojemności 1,5 tys., 2,5 tys. oraz 5 tys. litrów.

Wybierając zbiornik na AdBlue, koniecznie należy zwrócić uwagę na jakość materiałów i konstrukcji. Dzięki temu zyskamy pewność co do ochrony przed ekstremalnymi warunkami pogodowymi oraz korozją. Ważnym aspektem jest także właściwa pojemność zbiornika, dostosowana do potrzeb floty.

Zobacz również